Facebook Síť X Pinterest email tisk

Podmět a přísudek ve větě

Napsal Mgr. Jan Novotný

Naposledy upraveno

Hlavní stránkaGramatika

Podmět a přísudek tvoří základ každé věty v českém jazyce a určování těchto větných členů je klíčovou dovedností nejen ve škole. Správné pochopení jejich funkce pomáhá lépe psát, mluvit a rozumět textům. Často se ale stává, že žáci i dospělí váhají, jak poznat nevyjádřený podmět, složený přísudek nebo zvláštní případy shody. Tento článek ti vše přehledně vysvětlí, doplní příklady a poradí, jak se vyvarovat nejčastějších chyb.


Obsah článku

Co je podmět

Podmět je základní větný člen, který označuje, kdo nebo co vykonává děj vyjádřený přísudkem. Na podmět se ptáme otázkami: Kdo? nebo co?.

Druhy podmětu

  • Podmět vyjádřený – je ve větě napsaný: „Děti si hrají.
  • Podmět nevyjádřený – ve větě není uveden, ale plyne z kontextu: „Šel jsem domů.“ (podmět „já“)
  • Podmět všeobecný – není znám, používá se např. u příkazů: „Tluče se na dveře.

Co je přísudek

Přísudek vyjadřuje, co podmět dělá, jaký je, nebo co se s ním děje. Ptáme se: Co dělá?, Co se děje?, případně Jaký je?.

Druhy přísudku

  • Slovesný jednoduchý – je tvořen jedním slovesem: „Pes běží.
  • Slovesný složený – obsahuje způsobové nebo fázové sloveso: „Musím jít.
  • Jmenný se sponou – skládá se ze spony (být, stát se, zůstat...) a jmenné části: „Petr je unavený.

Shoda podmětu s přísudkem

Shoda podmětu a přísudku patří mezi nejčastější problémy v českém pravopisu. Základní pravidlo říká: přísudek se řídí rodem a číslem podmětu.

Pravidla shody

  • Je-li podmět neživotný mužský, používáme koncovky -y: „Stromy se zlomily.
  • Je-li podmět životný mužský, píšeme měkké i: „Kluci přišli.
  • Je-li podmět rodu středního, píšeme -a nebo -y podle vzoru: „Štěňata běhala.

Časté chyby

  • Záměna životného a neživotného rodu: „Psi běžely“ × správně „Psi běželi“.
  • Nesprávné určování nevyjádřeného podmětu.
  • Použití nesprávné koncovky u jmenného přísudku se sponou.
výběr z naší tvorby
pokračování článku

Jak se určení podmětu a přísudku naučit efektivně

  • Cvič na jednoduchých větách a postupně zvyšuj obtížnost.
  • Vždy si pokládej základní otázky „kdo/co“ a „co dělá“.
  • U složitých vět hledej nejprve přísudek – od něj se často odvíjí určení podmětu.
výběr z naší tvorby
pokračování článku

FAQ – Časté dotazy

Jak poznám nevyjádřený podmět?

Z kontextu – často je vyjádřen osobní koncovkou slovesa: „Jdu domů.“ = já.

Co když je ve větě více podmětů?

Přísudek se řídí nejvýznamnějším (většinou životným mužským) rodem.

Je vždy nutné určit podmět?

V některých větách nemusí být vůbec uveden, ale vždy existuje – i když jen v kontextu.

přidejte sem svůj příspěvek

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis / Dotaz
Jméno
E-mail
Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.
Sdělení

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.


příběhy k článku
K článku zatím nebyl napsán žádný příběh.

Předpony slabičné a neslabičné
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
Spojky
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>

Zajímavé články

novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.