Facebook Síť X Pinterest email tisk

Koncovky podstatných jmen cvičení k vytisknutí

Napsal Mgr. Jan Novotný

Naposledy upraveno

Hlavní stránkaCvičení

Procvičování koncovek podstatných jmen je důležitou součástí výuky českého jazyka, protože žákům pomáhá porozumět skloňování, pádům i gramatickým vztahům ve větě. Správné určování koncovek zároveň výrazně usnadňuje pravopis zvláště v textech, kde žáci potřebují vybírat mezi více možnými tvary. Tento článek nabízí přehled nejčastějších typů cvičení, vysvětlení koncovek podle pádů a vzorů a také připravená cvičení, která je možné snadno použít ve třídě nebo doma při přípravě na test.


Obsah článku

Koncovky podstatných jmen – cvičení k vytisknutí

Koncovky podstatných jmen vyjadřují mluvnické kategorie pádu, čísla a rodu. Jejich správné určování je klíčové pro zvládnutí pravopisu i tvorby plynulého psaného projevu. Následující přehled shrnuje základní pravidla, rozdíly mezi vzory a obsahuje také cvičení vhodná k vytištění.

Přehled koncovek podle pádů

Níže uvedené příklady vycházejí z nejběžnějších vzorů v jednotlivých rodech:

  • 1. pád (kdo? co?) – obvykle bez koncovky (dům, žena, město)
  • 2. pád (bez koho? čeho?) – -u, -a, -e (bez domu, bez ženy, bez města)
  • 3. pád (ke komu? čemu?) – -u, -i, -u (k domu, k ženě, k městu)
  • 4. pád (koho? co?) – shodné s 1. nebo 2. pádem
  • 6. pád (o kom? o čem?) – -u, -i, -ě (o domě, o ženě, o městě)
  • 7. pád (s kým? s čím?) – -em, -í, -em (s domem, se ženou, s městem)

Cvičení – doplňování koncovek

Doplňte správné koncovky podle významu věty a pádu:

  • 1. Šel jsem kolem star___ domu a obdivoval zahradu.
  • 2. V krabic___ ležely staré fotografie.
  • 3. K mal___ koťatům se chovala velmi opatrně.
  • 4. Ve škol___ jídelně dnes podávali polévku.
  • 5. O starobyl___ hradě jsme se učili v dějepise.

Cvičení – určování pádu a vzoru

Určete rod, číslo, pád a vzor následujících slov:

  • 1. horu
  • 2. zahrady
  • 3. městům
  • 4. školou
  • 5. člověka
výběr z naší tvorby
pokračování článku

Cvičení – doplňování do textu

Doplňte koncovky tak, aby text dával smysl a odpovídal gramatickým pravidlům:

„V létě jsme se vydali na návštěvu k prarodič__. Jejich domek stojí u les__. Každé ráno jsme chodili k jezírk__, kde jsme pozorovali malé rybičk__. Po oběd__ jsme si hráli na zahrad__. Byly to krásné prázdnin__ chvíle.“

výběr z naší tvorby
pokračování článku

Cvičení k vytištění – krátké úkoly

  • Doplňte správnou koncovku do 10 vět.
  • Napište krátký text (5–6 vět) a vyznačte v něm koncovky všech podstatných jmen.
  • Vytvořte seznam slov a rozdělte je podle vzorů.
výběr z naší tvorby
pokračování článku

FAQ – Nejčastější otázky

Jak žák pozná, jakou koncovku má použít?

Musí určit pád, číslo, rod a vzor. Teprve kombinace těchto údajů určí správnou koncovku.

Proč jsou koncovky důležité?

Pomáhají správně tvořit věty, odlišit významy a zajišťují gramatickou shodu ve větě.

Jak cvičit koncovky efektivně?

Nejlépe pomocí krátkých doplňovaček, textů k opravě a pravidelného opakování vzorů.

Jsou tato cvičení vhodná i pro domácí přípravu?

Ano, lze je snadno vytisknout a využít při opakování učiva v různých ročnících.

přidejte sem svůj příspěvek

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis / Dotaz
Jméno
E-mail
Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.
Sdělení

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.


příběhy k článku
K článku zatím nebyl napsán žádný příběh.

Jak se naučit ručičkové hodiny
<< PŘEDCHOZÍ PŘÍSPĚVEK
Doplňování i/y cvičení 2. třída
NÁSLEDUJÍCÍ PŘÍSPĚVEK >>

Zajímavé články

novinky a zajímavosti

Chcete odebírat naše novinky?


Dokažte, že jste člověk a napište sem číslicemi číslo třináct.