Pravopisná cvičení pro 6. třídu k vytisknutí
Pravopisná pravidla patří mezi základní stavební kameny českého jazyka. V šestém ročníku je důležité nejen teoreticky ovládat učivo, ale také jej pravidelně procvičovat. Níže najdete přehled nejčastějších okruhů, které lze snadno procvičit formou pracovních listů.
1. Doplňování vyjmenovaných slov a slov příbuzných
Tato cvičení pomáhají žákům upevnit především pravopis i/y po obojetných souhláskách.
- Doplňte i/y: b_lý, v_soký, v_jít, z_mě, p_sek, l_tovat, p_chnout.
- Určete rodinu vyjmenovaného slova: lítost – ?, býk – ?, myslet – ?, brzy – ?, vítr – ?
- Vyberte správné slovo: myš / miš; bít / být; nábytek / nábitek; pyl / pil.
2. Shoda podmětu s přísudkem
Jedna z nejčastějších oblastí, kde žáci chybují. Vhodná jsou cvičení se složitější stavbou věty.
- Doplňte i/y v přísudku: Děti (běhal_) po hřišti a (křičel_). Psi i kočka (čekal_) u dveří.
- Určete podmět a vysvětlete, proč se píše daný tvar: Na louce se objevili motýli. Přijely nové autobusy.
- Převeďte věty do množného čísla a zapište přísudek správně.
3. Doplnění správného tvaru slova
Cvičení zaměřená na pochopení významu slov, předpon a koncovek.
- Doplňte předpony s-/z-: _těžovat, _vednout, _pálit, _bourat.
- Doplňte předložky a předpony: (S/Z) domu, (V/VE) škole, (PŘE/PŘED) psát.
- Doplňte správný tvar přídavného jména: krásn__, rychl__, mal__.
4. Krátké diktáty pro 6. třídu
Krátké souvislé texty vhodné pro domácí procvičování i pro školní hodinu.
- „Včera jsme byli na výletě. Viděli jsme vysoké stromy, slyšeli zpěv ptáků a sbírali bylinky.“
- „Na návsi stáli lidé a pozorovali, jak přijíždí nový autobus.“
- „V zimě bývá brzy tma a děti si hrají hlavně doma.“
5. Cvičení ke slovním druhům
- Podtrhněte podstatná jména, zakroužkujte slovesa.
- Určete slovní druhy: dnes, rychle, protože, krásný, já.
- Sestavte větu obsahující všechny druhy slova z nabídky.
6. Cvičení se souvětím
Vhodné k procvičení pravopisu ve spojení s porozuměním významu.
- Určete věty hlavní a vedlejší.
- Doplňte vhodné spojky: ___ pršelo, šli jsme ven. Šli jsme ven, ___ pršelo.
- Rozdělte souvětí na jednoduché věty.
FAQ – Časté dotazy
Jak často by měli žáci procvičovat pravopis?
Ideální je krátké procvičení několikrát týdně. Pravidelnost je důležitější než délka.
Jsou pracovní listy vhodné i pro domácí výuku?
Ano, rodiče mohou s dětmi opakovat učivo právě pomocí těchto jednoduchých cvičení.
Jak poznám, že dítě potřebuje více procvičovat?
Typickým signálem jsou opakované chyby ve vyjmenovaných slovech, shodě nebo koncovkách.
Je vhodné kombinovat různé typy úloh?
Rozhodně. Doplňovačky, spojovačky i diktáty rozvíjejí různé jazykové dovednosti.