Všeobecný úvod
1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné? (Odpověď je ukrytá v tajence)
1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání
2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo
3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák
4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko
5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště
6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda
Řešení: ___________
2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:
ROZUZLENÍ, UVEDENÍ, VYVRCHOLENÍ, ZÁPLETKA
Napiš správné řešení:
1.
2.
3.
4.
3. Vyber správnou variantu:
Jiný výraz pro úvod je:
-
expozice
-
kolize
-
krize
V úvodu by mělo být:
-
stupňování konfliktu
-
seznámení s prostředím
-
řešení situace
Jiný výraz pro zápletku je:
-
kolize
-
krize
-
rozuzlení
V části zvané krize se objevuje:
-
vyvrcholení konfliktu
-
seznámení s postavami
-
řešení situace
4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?
P | Í | N | E | Ř | A | B | Y | R |
A | R | P | O | H | L | E | D | L |
M | P | Á | O | R | V | Ř | O | E |
Á | Ě | L | Z | Y | O | O | V | H |
T | O | S | Ř | D | K | M | O | Á |
K | Á | S | T | A | N | Í | L | T |
Y | M | B | Á | O | E | I | E | K |
D | O | M | O | V | V | Ř | N | O |
T | F | A | R | R | E | Č | Á | Y |
Prázdniny, dovolená, památky, venkov, pohled, stan, kolo, tábor, moře, rybaření, lehátko, domov, raft, hry, město.
5. Ke každé situaci doplňte tři vhodná zvolání:
Příklad: sjíždění řeky: "Všichni si vezměte záchrannou vestu!"
Jízda na kole s přáteli:
______________
______________
______________
Večer u táboráku:
______________
______________
______________
Stanování v lese:
______________
______________
______________
Rybaření s dědou:
______________
______________
______________
Cesta letadlem na dovolenou:
______________
______________
______________
Návštěva ZOO:
______________
______________
______________
Konkrétní úkoly
1. Co vše jsem dělal/a o prázdninách?
1.1. Do šipek doplň činnosti / výlety, které jsi o prázdninách podnikl /a
(například: houbaření, výlet na lodi, návštěva ZOO atd.)
1.2. Své odpovědi si porovnej se spolužáky. V čem se shodujete?
1.3. Napiš, kterou z činností svých spolužáků bys chtěl příští prázdniny podniknout?
(například: dovolená u moře)
2. Téma prázdnin se objevuje i ve filmech a knihách. Napiš jména knih / filmů, kde hlavní hrdina prožívá prázdniny.
(například: Harry Potter)
3. Seřaď chronologicky (postupně) následující události:
-
Harry odjel na prázdniny do Zobí ulice k tetě Petunii a strýci Vernonovi.
-
Harry opustil s Weasleyovými Zobí ulici.
-
Každý den čekal na dopisy od svých přátel, ale žádný mu nepřišel.
-
Po zmizení Dobbyho přijeli Harryho zachránit bratři Weasleyovi.
-
Harry se dozvěděl, že mu dopisy vzal domácí skřítek Dobby, který ho navštívil.
-
Harry se po skončení školního roku rozloučil na nástupišti se svými nejlepšími přáteli.
4. Vytvořte krátký prázdninový příběh obsahující tato slova (mohou být v jiném čísle, pádě, osobě)
-
VEČER, ZMRZLINA, BABIČKA, LOĎ, SLAVIT, PLÁČ, PRSKAVKA, NEHODA
5. Pokračuj ve vyprávění tohoto příběhu:
Konec prázdnin se už blížil, a my jsme stále naši prázdninovou záhadu nevyluštili. Už jsme začali ztrácet naději, že zjistíme, kdo za tím vším stojí a jak to dělá. Když v tom najednou ......
6. Vytvoř prázdninový komiks na téma: Zázrak u vody
a) Komiks
c) Komiks převeď do vypravování
7. Z následující nabídky si vyber hlavní postavu prázdninového vypravování.
-
Osamocený student cestující autostopem nebo pěšky po České republice
-
Malý chlapec toužící se naučit plavat
-
Středoškolačka chystající se na první brigádu
-
Holčička trávící léto u babičky s dědou
7.2. Napiš vypravování s vybraným hlavním hrdinou.
7.3. K vypravování vytvoř heslovitou osnovu.
ŘEŠENÍ některých úloh
1. Co je pro správné a přehledné sepsání vyprávění nezbytné?
1. |
c |
e |
s |
t |
O |
v |
á |
n |
í |
||||||
2. |
c |
y |
k |
l |
i |
S |
t |
i |
k |
a |
|||||
3. |
s |
t |
a |
N |
o |
v |
á |
n |
í |
||||||
4. |
O |
p |
a |
l |
o |
v |
á |
n |
í |
||||||
5. |
p |
l |
a |
V |
á |
n |
í |
||||||||
6. |
r |
y |
b |
A |
ř |
e |
n |
í |
1. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlak, auto, trasa, poznávání
2. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: helma, jízda, kolo
3. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: táborák, celta, spacák
4. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: krém, slunce, lehátko
5. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: voda, kruh, koupaliště
6. Klíčová slova pro danou (nejen) prázdninovou činnost: vlasec, podběrák, voda
2. Chronologicky seřaď části, které by vypravování mělo mít:
Řešení:
- Uvedení
-
Zápletka
-
Vyvrcholení
-
Rozuzlení
3. Vyber správnou variantu:
- Jiný výraz pro úvod je:
expozice - V úvodu by mělo být:
seznámení s prostředím - Jiný výraz pro zápletku je:
kolize - V části zvané krize se objevuje:
vyvrcholení konfliktu
4. Co by nemělo ve správném vypravování chybět?
P | Í | N | E | Ř | A | B | Y | R |
A | R | P | O | H | L | E | D | L |
M | P | Á | O | R | V | Ř | O | E |
Á | Ě | L | Z | Y | O | O | V | H |
T | O | S | Ř | D | K | M | O | Á |
K | Á | S | T | A | N | Í | L | T |
Y | M | B | Á | O | E | I | E | K |
D | O | M | O | V | V | Ř | N | O |
T | F | A | R | R | E | Č | Á | Y |
Prázdniny, dovolená, památky, venkov, pohled, stan, kolo, tábor, moře, rybaření, lehátko, domov, raft, hry, město.
5. Ke každé situaci doplňte tři vhodná zvolání:
Jízda na kole s přáteli:
"Ten kopec asi nevyjedu"
"Bolí mě celé tělo."
"Budu tam první!"
Večer u táboráku:
"Zazpíváme si!"
"Opečeme si buřty?"
"Kdo umí hrát na kytaru?"
Stanování v lese:
"Bez baterky ven nejdu."
"Neslyšíš něco?"
"Ve spacáku mi je zima."
Rybaření s dědou:
"Bere!"
"Podej mi podběrák!"
"Vsaď se, že chytím větší!"
Cesta letadlem na dovolenou:
"Snad nespadneme."
"Můžu sedět u okýnka?"
"Nemůžu najít palubní lístek."
Návštěva ZOO:
"Nejvíc se mi líbí žirafy."
"Za chvíli bude cvičení slonů!"
"Sejdeme se u občerstvení."
Konkrétní úkoly
Seřaď chronologicky (postupně) následující události:
-
Harry se po skončení školního roku rozloučil na nástupišti se svými nejlepšími přáteli.
-
Harry odjel na prázdniny do Zobí ulice k tetě Petunii a strýci Vernonovi.
-
Každý den čekal na dopisy od svých přátel, ale žádný mu nepřišel.
-
Harry se dozvěděl, že mu dopisy vzal domácí skřítek Dobby, který ho navštívil.
-
Po zmizení Dobbyho přijeli Harryho zachránit bratři Weasleyovi.
-
Harry opustil s Weasleyovými Zobí ulici.
Autor: © Mgr. Jitka Konášová
Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.
Zajímavé články
Andrej babiš kontakt e mail
MildaNejlepší bude, když dojdete na Policii a tam jim sdělíte všechny podrobnosti. Je to služba společnosti určená právě pro podobné situace.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět
Andrej babiš kontakt e mail
Jiří HenclPane Babiši, chtěl bych Vás poprosit o radu či pomoc.Jsem důchodce a zkoušel jsem investovat. Vše šlo dobře - za měsíc jsem vydělal dost peněz. Při výběru peníze převedli do Wise Bank. Jenže pro výplatu jsem musel nejdříve zaplatit Mezinárodní daň, pak chtěli zaplatit Povolení k on-line obchodování a nakonec i pojištění. Vše jsem splnil, ale stále mi peníze nechtějí převést. A já už nevím , jak dál. Prosím poraďte nebo pomožte. Nepíšu podronosti, ale v případě ochoty pomoci mám vše doloženo. Velice si Vás vážím a moc Vám fandím. Děkuji. Hencl Jiří
Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Stálý odkaz | Odpovědět
Bylo nás pět
MildaTyto lidské vlastnosti jsou v knize kritizovány:
- Nerozvážnost, například Petr Bajza, když někdy něco udělá a pak toho lituje.
- Vyčůranost, například Petr Bajza, když něco chce, tak se chová tak, aby toho dosáhl.
- Podvodník, Petr Bajza tajně chodí do kina, mamince i tatínkovi tvrdí, že jde na housle a přitom jde úplně někam jinam.
- Lakomost, namyšlenost a vytahovačnost, například jako Tonda Bejval.
- Ješitnost a religiozita, například Čeněk Jirsák – ješitný a věřící.
- Zlodějna, například Eda Kemlink je sice chytrý, ale také zloděj, který krade buřty v řeznictví.
- Hloupost, například Zilvar z chudobince je statečný, ale i hloupý – několikrát propadl.
- Přísnost, například Tatínek, ač je laskavý, tak je příliš přísný.
- Stydlivost a moralizování, například Pan Fajst je stydlivý a zapšklý moralista.
Počet odpovědí: 0 | Stálý odkaz | Odpovědět